راه های ساده برای از بین بردن ساس‌ها

راه های ساده برای از بین بردن ساس‌ها

ساس چیست؟

ساسها، حشرات کوچکی هستند که به رنگ قهوهای مایل به قرمز هستند. در زبان انگلیسی، این حشرات به نام “bedbug” یا “حشره تختخواب شناخته می‌شوند زیرا تختخوابها و تشکها بهترین مکان برای زندگی آنها هستند. این حشرات در سراسر جهان یافت می‌شوند. از جثه بسیار کوچکی برخوردارند و به سرعت تخمگذاری میکنند. آن‌ها تخمهای خود را در مکانهای تاریک مانند درزها و شکافهای دیوار، زیر تختخواب، درز تشک و بالش، و لایه ملحفه قرار میدهند تا بتوانند بهترین شرایط رشد را داشته باشند.

محل حضور ساس‌ها

ساسها بسیار ریز هستند و تقریبا به اندازه دانه کنجد قابل رویت هستند. ساسهای بالغ حدود 6 میلیمتر طول دارند و شکل بدن آنها از جنس تخت و بیضی است. بعد از تغذیه، اندازه آنها تقریبا دو برابر می‌شود.
این حشرات در خانه در تمام وسایل از جمله کمدها، تختخواب، درب‌ها، صندلی‌ها، کاناپه، پرده‌ها، و حتی تشکها لانه می‌کنند. آن‌ها حتی در ترک‌های دیوارها، کف خانه و پشت کاغذ دیواری پنهان می‌شوند.
این حشرات در طول شب از مخفیگاه خود بیرون می‌آیند و به دنبال غذا هستند که غذای اصلی آن‌ها خون است. آن‌ها از میزبان خوابیده بر روی تختخواب یا تشک یا نشسته بر روی مبل تغذیه می‌کنند و اگر هیچ انسانی در دسترس نباشد، از سایر حیوانات مانند سگ‌ها نیز خون می‌خورند.
راه های ساده برای از بین بردن ساس‌ها

علائم وجود ساس ها

انسان‌ها معمولا احساس نیش ساس را نمیکنند. اما پس از مدت کوتاهی، محل نیش آغاز به خارش میکند. جای نیش ساس معمولا بهصورت برجستگیهای کوچک قرمز یا گاهی به شکل خط قرمز بر روی بدن ظاهر میشود. ساس‌ها حشرات موذی و اذیت‌کننده‌اند و نیش آنها باعث ناراحتی موضعی در انسان میشود. اما به طور کلی منجر به گسترش میکروب یا بیماری خاصی نمی‌شود.

 

اقدامات درمانی بعد از گزش ساس‌ها

بعد از گزش ساس، بهتر است محل آن را با آب و صابون بشویید. استفاده از کمپرس خنک، کرم ضد خارش، پمادهای کورتونی و برخی از لوسیونها می‌تواند درمان را تسریع کند. در برخی موارد، مصرف آنتی هیستامین خوراکی نیز می‌تواند خارش را کاهش دهد. برای بهبود، معمولا زمان یک تا دو هفته احتیاج است.

به کودکان الزاما باید تذکر داد که محل گزش ساس را با خارش زخم نزنند. زیرا این کار ممکن است منجر به عفونت‌های پوستی مانند زخم‌های زرد و به ندرت آبسه شود. در صورت وقوع چنین مواردی، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم اعمال شود. شاید انتقال آنتی بیوتیک الزامی باشد. همچنین یک روش خانگی دیگر برای درمان گزش ساس، استفاده از مخلوط آب و جوش شیرین است. با ترکیب این دو، می‌توانید یک خمیر تهیه کرده و آن را بر روی محل گزش ساس قرار دهید.

از بین بردن ساس در تشک

ما روشهای مختلف برای از بین بردن ساسها را بررسی کرده‌ایم. برای مثال، می‌توانید:

  • سم پاشی و حرارت

از روش سم‌پاشی درون تشک یا استفاده از حرارت بالا مانند جاروبرقی برای یک دقیقه به جایی که ساس‌ها هستند استفادهکنید. زیرا ساس‌ها در برابر حرارت ضعیف هستند و زود نابود می‌شوند.

  • تشک جدید

اگر این روش‌ها نتیجه ندهند، می‌توانید پارچه رویه تشک را عوض کنید چرا که ساس‌ها ممکن است درون پارچه قدیمی باقی بمانند. همچنین می‌توانید از محافظ یا کاور ضدآب تشک با زیپ استفاده کنید. می توانید درصورت کهنه و قابل استفاده نبودن تشک خود، تشک جدید خریداری کنید. ما به شما تشک مدیکال فوم را پیشنهاد میکنیم.

 

راه های ساده برای از بین بردن ساس‌ها

  • سم پیرتریدین و نئونیکوتینوئیدها

یکی از مواد شیمیایی که تاثیر سریعی در کشتن ساس‌ها دارد، سم پیرتریدین است. این ترکیب شیمیایی عملکرد سلول‌های ساس را به طور فوری مختل کرده و باعث نابودی آن‌ها می‌شود. همچنین، نئونیکوتینوئیدها هم اثرات مشابهی بر روی ساس‌ها دارند.

اغلب ساس‌های مقاوم به آفت‌کش‌های دیگر، نسبت به نئونیکوتینوئیدها حساسیت بیشتری دارند و تلفات آن‌ها افزایش می‌یابد. بعضی از روتختی‌ها و پتوها به خاطر کیفیت ناپایدار و جنس نامطلوبشان، به راحتی ساس‌پذیر می‌شوند. اما با استفاده از سم‌هایی مانند پیرتریدین و نئونیکوتینوئیدها، می‌توان از ساس‌های موجود در پتو، روتختی یا لوازم خواب خود را کاهش داد.

  • استفاده از پودر حشره‌کش:

استفاده از پودر حشره‌کش می تواند به شما کمک کند تا ساس‌ها را از تخت خواب و صورت خود دور نگه دارید. پودر حشره کش را روی تخت خواب بپاشید و قبل از خواب آن را برای چند ساعت روی آن باقی بگذارید. سپس تخت خواب را با مایع شوینده پاک کنید.

  • استفاده از اسپری‌ها:

می‌توانید از اسپری‌های ضد ساس استفاده کنید. اسپری را روی سطوح تخت‌خواب و اطراف آن پاشیده و سپس با یک پارچه خشک تمیز کنید. سپس رختخواب و تشک را دوباره روی آن بچینید.

 

راه های ساده برای از بین بردن ساس‌ها

  • اسید استیک

استفاده از اسید استیک می‌تواند به شما کمک کند تا محل ساس‌ها را پاک‌کرده و آنها را از بین ببرید. همچنین، استفاده از روغن‌های ضد ساس مانند روغن نعناع، روغن آویشن و روغن جوجوبا می‌تواند به عنوان یک روش موثر برای کنترل ساسها در لباس‌ها و ملحفه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اضافه کردن این روغن‌ها به لباسشویی و سپس شستشو باعث از بین بردن ساس‌ها خواهد شد.

  • اسانس نعنا

اسانس نعنا دارای خواص ضد قارچ و ضد باکتری است و می‌تواند به عنوان یک روش طبیعی برای رفع ساس استفاده شود. برای استفاده، چند قطره از اسانس نعناع را در کمی آب مخلوط‌کرده و با پنبه روی مناطق آسیب‌دیده از ساس بمالید.

  • ژل سیلیکا

برای از بین بردن ساس در خانه، می‌توانید از ژل سیلیکا به عنوان یک روش آسان استفاده کنید. کافی است مقداری از این ژل را روی مناطق آلوده پخش کنید. سپس حشرات در این ژل گیر می‌افتند و پس از خشک شدن، می‌میرند.

راه های جلوگیری از ورود ساس‌ها

  • وقتی برای خرید لباس یا مبلمان دست دوم به فروشگاهها میروید، حتماً دقت کنید و از وجود ساس در این محل‌ها و وسایل آنها مطمئن شوید.
  • از خرید مبلمان یا تختخواب شکسته یا رها شده در کنار خیابان پرهیز کنید، زیرا احتمال وجود ساس درون آنها وجود دارد. علت رها شدن آنها ممکن است وجود ساس باشد و فرد قبلی ممکن است به همین دلیل آنها را رها کرده باشد.
  • اگر به مکانی رفتید که متوجه وجود ساس شدید، حتماً بعد از بازگشت به منزل همه‌ی لباس‌هایتان را با آب گرم بشویید. اگر امکان شستشو را ندارید، آنها را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و به طور کامل ببندید تا زمانی که بتوانید آنها را بشویید.

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *